رابطه والدين و فرزند

رابطه والدين و فرزند

عنوان: رابطه والدین و فرزند

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 38

این تحقیق در مورد رابطه بین والدین و فرزندان بوده و به طور کامل به بررسی ارتباط بین اعضای خانواده از جهات مختلف نظیر عاطفی، جسمی ، اقتصادی و … می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته علوم اجتماعی، مدیریت خانواده، معارف و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

فصل اول: صحبت با كودكان

سوالات كودكان: مفاهیم پنهانی آنها

گفتگو با كودكان هنری است با قوانین و مفاهیم ویژه خود. كودكان اغلب در ارتباطات خود ساده نیستند. پیم‌های آنها اغلب بصورت كدها یا علائم و رمزی است كه باید رمز‌یابی و تعبیر شود. وقتی كودكی حس كند احساساتش درك می‌شود، تنهایی و درد او از بین می‌رود زیرا كه احساسات او درك شده‌اند. همدردی مادر نقش یك برچسب زخم را برای احساسات جریحه‌دار بچه ایفا می‌كند

گفتگوهای بی‌ثمر

والدین از اینكه گفتگو با كودكان به جایی نمی‌رسد ناراحت می‌شوند و والدینی كه سعی می‌كنند معقول باشند خیلی زود درمی‌یابند كه این كار چقدر خسته‌كننده است. بچه‌ها معمولا از صحبت با پدر و مادر اجتناب می‌كنند. آنها از اینكه موعظه و انتقاد شوند، یا به آنها تحكم شود ناراحت‌اند. اگر به دقت به صحبت یك بچه و والدینش گوش دهید، متوجه خواهید شد كه آنها چقدر كم حرف‌های هم را می‌شنوند. زبان روزمره ما كارایی لازم را برای گفتگوهای معنی‌دار با كودكان ندارد، ما به روش‌های جدید برای درك كودكان نیاز داریم.

روش جدید ارتباط با كودكان

روش جدید ارتباط با كودكان بر پایه احترام و مهارت استوار است. طبق این روش باید:

الف) تمام پیام‌ها احترام شخصیت بچه و همچنین والدین را حفظ كند.

ب) جملاتی كه نمودار درك مسئله است، قبل از جملات نصیحت‌آمیز و آمرانه است.

زمانیكه بچه‌ای در مورد چیزی شدیدا احساساتی‌ شود، نمی‌تواند به هیچكس گوش دهد. او نمی‌تواند نصیحت، دلداری یا انتقاد سازنده را بپذیرد. او می‌خواهد كه ما او را درك كنیم. احساسات تند بچه با گفتن جملاتی‌ مانند «خوب نیست آدم اینجوری باشد»، «هیچ دلیلی نداره كه اینجوری باشی» از بین نمی‌رود. زمانی از شدت آنها كم می‌شود و آنها برّندگی خود را از دست می‌دهند كه شنونده آنها را همراه با همدردی و درك قبول كند.

بعضی اصول گفتگو

از واقعه تا رابطه- وقتی بچه‌ای در رابطه با واقعه‌ای چیزی می‌گوید و یا سوالی می‌كند، بهتر آن است كه ما به خود واقع نپردازیم بلكه به رابطه‌هایی كه منظور است بپردازیم.

از واقع تا احساسات- وقتی بچه‌ای درباره واقعه‌ای صحبت می‌كند گاهی اوقات به جای اینكه به واقعه توجه كرده و نسبت به آن چیزی گفته شود، بهتر است كه به احساساتی كه كودك نسبت به آن واقعه ابراز می‌كند توجه شود.

وقتی بچه‌ای به خانه می‌آید و از معلم، دوست یا كلا در مورد زندگی‌اش اظهار ناراحتی می‌كند، به جای اینكه سعی‌كنیم ببینیم واقعیت چیست بخواهیم و از صحت وقایع مطمئن شویم، بهتر است به احساسات بچه كه آن را می‌توان از لحن گفتارش متوجه شد بپردازیم.

از كلی به جزئی- وقتی بچه‌ای مطلبی را درباره خودش می‌گوید، اغلب اوقات پسندیده‌تر است كه در جواب او به جای اینكه اظهار هم‌عقیدگی یا مخالفت كنیم جوابی بدهیم كه دارای جزئیات بیشتری است و این نشانگر درك ما خواهد بود، دركی بیش از حد انتظار كودك. می تواند با جمله او كه می‌گوید «من ریاضیات خوب نیستم» به‌گونه‌ای جدی و با درك كامل مواجه شد: «ریاضیآت درس ساده‌ای نیست»، «ما مطمئنیم كه تو بهترین سعی خودت را می‌كنی»، «حتما از اینكه ما چه فكر می‌كنیم خیلی ناراحتی».

وقتی بچه‌ای ادعا می‌كند كه خرفت، احمق، زشت یا بد است، هر كاری یا صحبتی كه بكنید  در آن لحظه نظر او را نسبت به خودش تغییر نمی‌دهد، انكار یا اعتراض ما هیچگونه كمكی به ما نمی‌كند. بهترین كمكی كه ما می‌توانیم به او بكنیم این است كه نشان دهیم احساسات كلی او و مسائل جانبی آن را هم درك می‌‌كنیم. وقتی بچه‌ای می‌گوید: «من خوش‌شانس نیستم» هیچ توضیح یا مخالفتی نمی تواند عقیده او را تغییر دهد. تنها كاری كه می‌توان كرد اینست كه به او نشان دهیم چقدر به او نزدیك هستیم و احساساتی را كه باعث چنین اعتقادی در او می‌شود را درك می‌كنیم.

فهرست مطالب

فصل اول: صحبت با كودكان
سوالات كودكان: مفاهیم پنهانی آنها
گفتگوهای بی‌ثمر
روش جدید ارتباط با كودكان
بعضی اصول گفتگو
ابراز احساس دوگانه
آینه‌ای برای احساسات كودك
فصل دوم: روش‌های نوین تمجید و انتقاد
تعریف از موفقیت‌ها یا شخصیت‌ها؟
تعریف صحیح و غلط
سخنان خاموش و تصویر شخص
چگونه وضع خراب می‌شود
انتقاد: سازنده و مخرب
اتفاقات كوچك و ارزش‌های بزرگ
صفت‌های توهین‌آمیز
خشم خود را چگونه مهر كنیم
بقا در سه مرحله
فصل سوم: اجتناب از برخوردهای ‌محكوم به شكست
تهدید
رشوه
قول‌ها
طعنه
سیاستی در مقابل دروغگویی
دزدی
تعلیم ادب: باادبانه یا بی‌ادبانه
فصل چهارم: مسئولیت و استقلال
مسئولیت: كارهای روزمره و ارزش‌ها
مقررّی یا پول توجیبی
دوستان و همبازی‌ها
عبارات آزادی
فصل پنج: انضباط، محدودیت‌ها و آزادی‌ها
تردیدهای امروزی و نتایج آن
احتیاجات والدین و سركشی كودكان
آسان گرفتن و آسان گرفتن بیش از حد
روش نوین: برخوردی متفاوت با احساسات و اعمال
انضباط: در گذشته و حال
مشكلات تربیتی و فعالیت‌های جسمانی
بكارگیری انضباط
پدر و مادر را نباید كتك زد
تنبیه بدنی كودك
فصل ششم: یك روز در زندگی كودك
صبح بخیر
مجوز لازم نیست
تلویزیون: قتل، جنایت
فصل هفتم: حسادت
فصل هشتم: بعضی از دلایل اضطراب در كودكان
فصل نهم: تعلیمات جنسی
شروع احساست جنسی
تعلیم توالت رفتن و مسائل جنسی
لذت‌های اعضای جنسی
برهنگی
عشق ورزیدن
استمناء
بازی‌های ممنوعه: برخورد با بازی‌های جنسی
الفاظ كثیف (فحش‌ها)
فصل دهم: نقش جنسی و رفتار اجتماعی
تقدیر بیولوژیكی
نقش پدر
استانداردهایی برای پسرها و دخترها
الگوهای مختلف خانوادگی
فصل یازدهم: بچه‌هایی كه نیاز به كمك متخصصین دارند
فصل دروازدهم: والدینی كه نیاز به روانكاو دارند
شخصیت والدین و رفتار كودكان

«جهت دانلود فایل، اینجا را کلیک نمایید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 47 = 53