پاورپوینت به روز مهم ترین مراکز علمی در تمدن اسلامی – ۲۱ اسلاید

پاورپوینت به روز مهم ترین مراکز علمی در تمدن اسلامی – ۲۱ اسلاید

پاورپوینت به روز مهم ترین مراکز علمی در تمدن اسلامی

پاورپوینت به روز مهم ترین مراکز علمی در تمدن اسلامی

پاورپوینت به روز مهم ترین مراکز علمی در تمدن اسلامی

پاورپوینت به روز مهم ترین مراکز علمی در تمدن اسلامی

پاورپوینت به روز مهم ترین مراکز علمی در تمدن اسلامی

پاورپوینت به روز مهم ترین مراکز علمی در تمدن اسلامی

http://failestoon.sellfile.ir/

همت و كوششي كه اعراب در بحث و تحقيق به كار بردند جاي شگفت و حيرت است و اگر ملت‌هايي يافت شوند كه در اين جهت با اعراب برابري كرده باشند ولي نمي‌توان ملتي را يافت كه برآنها پيشي گرفته باشد، آنان در هر شهري كه قدم مي‌گذارند همت خود را در آنجا صرف ساختن مسجد و مدرسه مي‌نمود و اگر شهر بزرگ بود به جاي يك مدرسه چند مدرسه بنا مي‌كردند و از آن جمله در اسكندريه ۲۰مدرسه وجود داشته است و اين به غير از دانشگاه‌هاي مهم بغداد و طليطله و قرطبه و ساير شهرها بوده كه هر كدام داراي كتابخانه و رصدخانه‌هاي بسيار بزرگ و ساير آلات و وسايل تحقيقات علمي بوده است و تنها در كشور اسپانيا اعراب داراي هفتاد كتابخانة عمومي بوده‌اند و در كتابخانه شخصي خليفه دوم ششصد هزار جلد كتاب موجود بوده است.
به طور كلي مهم‌ترين مراكز علمي در تمدن اسلامي شامل: مساجد، مدارس، كتابخانه‌ها، بيمارستان‌ها، رصدخانه‌ها، و خانقاه مي‌باشد:
به طور مطلق مشهورترين مسجدها جامع از هر قاهره بود. اين جامع در اواسط قرن چهارم هجري با شهر قاهره نباشد و از همان موقع قرآن و فقه در آنجا تدريس مي‌شد. عده‌اي از طلاب به نام مجاور در ازهر مي‌ماندند و از دورترين نقاط ممالك اسلامي به ازهر رو مي‌آوردند و هر دسته‌اي رواق مخصوص داشتند مثل رواق شاميان، ايرانيان، مغربيان و… در اوايل قرن ۹هـ شمارة شاگردان ازهر به ۷۵۰ نفر رسيد كه از ممالك مختلف اسلام بودند كه بيشتر فقه و حديث و تفسير و نحو و منطق را مي‌آموختند.
مي‌گويند ابوبكر رازي (پزشك نامي) هرگاه براي درس مي‌نشست شاگرداني دور او جمع مي‌شدند. شاگرداني هم دور شاگردان مي‌نشستند، مردي كه شكل داشت به ترتيب از شاگردان حلقه اول مي‌پرسيد و اگر مشكلش حل نمي‌شد به حلقة دوم مي‌رفت و اگر آنجا هم حل نمي‌شد خدمت استاد مي‌رسد. ابواسحاق شيرازي، فارابي، رازي، ابن‌خطيب رازي، ابن‌سينا، غزالي از حيث زيادي شاگرد سرآمد استادان بودند.
تمام طبقات مسلمانان از سياه و سفيد، زن و مرد، خواجه و كنيز و غلام، آزاد و بنده همه مي‌توانستند تا آنجا كه ميلشان باشد بدون هيچ گونه هزينه‌اي تحصيل كنند.
از طرفي انتقال معرفت پيوسته جنبه شخصي داشته است بدين معني كه طلب علم نظر به شخص مدرس داشته نه به مدرسه‌اي كه در آنجا درس مي‌خوانده و خود را از ته دل در زير فرمان استاد انتخابي خويش قرار مي‌داده. رابطه ميان استاد و طالب علم رابطه‌اي صميمانه بوده و دانشجو به استاد خود به چشم پدري مي‌ديده و حتي در مسائل شخصي خويش كه هيچ ارتباطي با درس رسمي او نداشته از وي فرمانبرداري مي‌كرده است.

متن بالا تنها سه اسلاید از پاورپوینت به روز مهم ترین مراکز علمی در تمدن اسلامی است

برای دانلود کل پاورپوینت به روز مهم ترین مراکز علمی در تمدن اسلامی از لینک زیر استفاده کنید:

«جهت دانلود فایل، اینجا را کلیک نمایید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 16 =