((چگونه توانستیم از طریق درس پژوهی در پایه پنجم ، مفهوم درصد ( تخفیف ) را به دانش آموزان آموزش دهیم ؟))

((چگونه توانستیم از طریق درس پژوهی در پایه پنجم ، مفهوم درصد ( تخفیف ) را به دانش آموزان آموزش دهیم ؟))

درس پژوهی حاضر با عنوان ((چگونه توانستیم از طریق درس پژوهی  در پایه پنجم ، مفهوم درصد (تخفیف) را به دانش آموزان آموزش دهیم ؟)) توسط گروه درس پژوهی که تشکیل شده از آموزگاران و معاونین و همچنین کارشناسان مجرب دبستان معارف۶ دختران ناحیه ۳ شیراز انجام گرفت. مشخصات هر یک از اعضای گروه درس پژوهی در جدولی در طول گزارش آمده است.

در سالهای تدریسمان همیشه تلاش کردیم تا به نحوی یادگیری ریاضی و بویژه مفاهیم کاربردی جدید چون مفهوم «درصد» را در دانش آموزان افزایش دهیم و هر سال این یادگیری مقداری در آنها افزایش می یافت ولی باز نتایج چشمگیری نداشت امسال براساس نظرسنجی که از ۳گروه معلمان همپایه، پایه ششم و اولیاء دانش آموزان صورت گرفت مشخص شد که دانش آموزان به سختی با یادگیری مفهوم درصد و مسائلی که با استفاده از آن حل می شود، روبرو می شوند و حتی برخی از آنان از اسم درصد می ترسند! لذا تصمیم گرفتیم تا دانش آموزان را به حل کردن تمرینات «درصد» و مساله های مربوط به آن علاقمندکنیم و دانش آموزان این ذهنیت منفی را که یادگیری این مفهوم سخت می باشد را فراموش نموده و با رویکردی نو و بدیع مفاهیم جدید را به راحتی یاد بگیرند. برای این منظور از راههای مختلف به جمع آوری اطلاعات لازم در مورد شیوه های یادگیری مفهوم درصد و چگونگی حل مسائل مربوط به آن، الگوهای مناسب یاددهی برای این درس، روش های علاقمند کردن دانش آموزان به ریاضی پرداختیم که از آن جمله عبارتند از :

 الف : مطالعه پرونده دانش آموزان برای کشف نوع سبک یادگیری آنها

ب: نظرسنجی از اولیا دانش آموزان در خصوص مهمترین مشکل آنها در ریاضیات پایه پنجم

ج: نظرسنجی از معلمان پایه ششم در خصوص مهمترین مشکل آنها در ریاضیات پایه ششم

 د : نظرسنجی از معلمان پایه پنجم در خصوص مهمترین مشکل آنها در ریاضیات پایه پنجم

 ه : استفاده از کتب و پایان نامه ها و مقالات ،

و : استفاده از اینترنت و مراجعه به سایت های مختلف برای یافتن مقالات و پایان نامه های معتبر

 ز:استفاده از فیلمهای تدریس و فیلمهای مربوط به کار گروهی

ح: استفاده از مجموعه کتابهای آموزشی فعال در زمینه شناسایی الگوهای مناسب تدریس

درصد یکی از مباحث مورد بحش در حل مسائل ریاضی است که همواره در زندگی روزمره تک تک اعضای جامعه کاربرد دارد لذا اقدام به انجام راهکارهایی برای برطرف ساختن یا کاهش مشکل یادگیری مفهوم درصد در دانش آموزان نموده و به این اندیشه افتادیم که چگونه می توان توانایی های ذهنی دانش آموزان را  در برآورد میزان تخفیف با استفاده از درصد در ذهن دانش آموزان افزایش داد و از آنجا که یکی از ویژگی های درس پژوهی این است که درس مورد نظر در کلاس تدریس نشده باشد لذا گروه درس پژوهی تصمیم گرفت مبحث درصد (صفحات ۶۰ الی ۶۳ ریاضی پنجم) را انتخاب کند و در غالب الگوی تدریس ساختگرایی(E5) به دانش آموزان، آموزش داده شود. پس از جمع آوری راه حل های موجود چند راه حل زیر را در کلاس درس به اجرا گذاشتیم :

۱- ملموس نمودن مفاهیم با استفاده از تصاویر و اشکال همچنین مکعل کوئیزنر می تواند آموزش این مفهوم را برای دانش آموزان آسان نماید.

۲- استفاده از تسهیل کننده ها گام های رسیدن به آموزش مورد انتظار را تسهیم می نماید.

۳- استفاده از تولید محتوا وپاورپوینت های مناسب برای نمایش در کلاس و…

۴- استفاده از خود ارزیابی و همچنین ارزیابی سرگروه های درسی و همچنین مدرسین منطقه و استان

سپس با نظرخواهی از دانش آموزان و اعضای گروه درس پژوهی مدرسه و مشاهده رفتار دانش آموزان مشخص شد که بیشتر دانش آموزان در اجرای دوم بیشتر از اجرای اول مفهوم درصد را متوجه شدند و عملکرد آنها در محاسبه میزان درصد به ویژه هنگام خرید بهبود یافت. در خصوص اجرای این طرح از همکاری صمیمانه تمامی همکاران و دانش آموزان و اساتیدی که به هر نحو با گروه درس پژوهی همکاری کردند تا گامی در جهت کاهش مشکلات برداشته شود تشکر می نماییم.

«جهت دانلود فایل، اینجا را کلیک نمایید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 2 =